søndag, juni 21, 2009

Cardigan med klokkeblomstkant



Min bluse med klokkeblomstkant fra Helga Isager´s nye bog har ændret sig.
Efter et hyggeligt besøg hos Joan blev jeg inspireret af hendes strikketøj. Hun var igang med Supersoft denim og det garn så meget spændende ud. En blanding af uld og bomuld.
Jeg var jo oprindelig i gang med Merci, men blev enig med mig selv om at det andet måtte prøves. Ikke at Merci ikke er lækkert...absolut.
Jeg har valgt en blå/lilla udgave. Bomulden er Indigo farvet, og smitter derfor noget af, men kan heldigvis hurtigt vaskes af. Joan fortæller ,at den blå farve bliver lyserere efter vask. Ligesom et par nye cowboybukser.
Jeg er spændt på hvordan den bliver. Nu er jeg heldigvis over den første kant, og i gang med ribstrik. Der var sørme mange masker i den nederste kant. Den er lavet anderledes end jeg normalt har prøvet.
Her slår du et antal masker op. På næste pind strikker du 4 vrang, slår 8 masker op, og strikker igen 4 vrang osv. På denne måde bliver den nederste kant fast, og du "kigger" op i kanten. Jeg har tidligere lavet den hvor der bare slås en masse masker op, og der efterfølgende tages ind.
Helga´s version er god fordi kanten ikke bliver så "strut".
Jeg må videre med mine blå fingre.