søndag, maj 11, 2008

Sommerbluse Emma

Efter en hel dag på terassen i går blev Emma´s sommerbluse færdig. Den er, som tidligere nævnt, strikket efter en model i "kækt og klassisk børnstrik"og hedder pilespidser. Den er dog noget tilpasset.
Jeg startede med at lave kanten øverst i tyndt bomuld fra nederdelen jeg lige har strikket. Det viste sig ikke at være så god en ide for det var meget tyndt, og rullede. Heldigvis ruller den så meget , at det blev en regulær rullekant, som også er helt fint. Jeg valgte ikke at tage ud efter ærmegab. I opskriften skal der tages ud så modellen bliver A-formet. Jeg valgte i stedet bare at strikke lige ned. Den nederste kant er i bogen retriller, men jeg valgte at lave en picotkant. Så er jeg sikker på den ikke "ruller", og den passer bedre til nederdelen. Jeg synes også ,at den blev lidt mere pigeagtig.
Modellen er , som udgangspunkt, strikket i str. 10 år i Babysoft, og jeg har brugt 1 ngl. af hver farve. Dvs. lige startet på 2. nøgle. Jeg har også strikket den lidt længere end i opskriften ca. 3 cm. Jeg har strikket den på p 2½. I opskriften står p 3, men jeg skal oftest ½ pind ned. Garnet er lidt tykkere end i opskriften. Jeg kunne godt have lavet den en størrelse mindre, hvilket jeg har gjort efter ærmegab. Ellers blev den for bred. Så blusen er sådan lidt sammensat, men den passer hende nu godt nok.
Emma er yderst tilfreds.
I bogen er der også opskrift på en længere model/kjole strikket i ensfarvet med broderi på bærestykket. Den kunne jeg godt overveje at lave en anden gang.